9 Redenen Waarom Jouw Beste Werknemers Ontslag Nemen, Zelfs Als Het Werk Leuk Is

Redenen Waarom Jouw Beste Werknemers Ontslag Nemen, Zelfs Als Het Werk Leuk Is

Bedrijven investeren veel tijd en geld in het vinden van de juiste mensen. Wanneer de juiste persoon vervolgens is aangenomen wordt er geïnvesteerd in trainingen en goede salarissen.

En dan gebeurt het: de medewerker klopt aan en vertelt dat hij nieuw werk gevonden heeft.

Wat is hier misgegaan? Tijdens het laatste evaluatiegesprek leek er niks aan de hand te zijn.

Het behouden van je beste medewerkers begint met het begrijpen waarom ze weggaan:


 

1. Gebrek aan Vooruitgang

 

Voor veel mensen is de gedachte dat zij de komende 30 jaar hetzelfde zouden moeten doen een nachtmerrie. Het idee dat je jezelf blijft ontwikkelen en hogerop in de organisatie kan komen is cruciaal voor velen. Als er geen duidelijke mogelijkheden liggen binnen de organisatie, zit er niks anders op dan deze buiten de organisatie te zoeken.

 

2. Overwerken

 

Binnen de meeste bedrijven zijn periodes van drukte en stress niet meer dan normaal. Dit hoeft dan ook geen probleem te zijn, maar soms worden deze periodes te lang.

 

Juist omdat het vaak de goede medewerkers zijn die overuren maken is het risico bij deze groep het grootst. Als dit te vaak gebeurt en hier geen erkenning of beloning tegenover gezet wordt voelt deze groep zich ondergewaardeerd en zullen ze op zoek gaan naar naar een andere baan.


3. Onduidelijk Visie

 

Het is wetenschappelijk bewezen dat werken voor een duidelijk doel motiveert en inspireert. Als de visie van het bedrijf onduidelijk is en zich niet vertaalt naar de werkvloer kan dit erg frustrerend werken.

 

Welke getalenteerde professional steekt zijn of haar tijd en energie in een bedrijf zonder concreet doel? Mensen willen het gevoel hebben dat ze werken voor een groter geheel.


 

4. Gebrek aan Erkenning

 

Zelfs de meest onbaatzuchtige mensen vinden het fijn om af en toe erkenning te krijgen wanneer er goed werk afgeleverd wordt. Ieder mens wordt gemotiveerd als er een (kleine) beloning wordt gegeven na een goede prestatie.

 

Een compliment kost niets, de grootte van het budget hoeft hier dus geen rol te spelen.



 

5. Te veel Hiërarchie

 

Elk bedrijf heeft structuur en leiderschap nodig, dat begrijpen je medewerkers ook wel. Maar voor alles bestaat er een balans.

Als jouw beste medewerkers het gevoel krijgen dat ze moeten produceren zonder input te kunnen leveren, als ze zelf geen beslissingen mogen nemen, dan gaat dit knagen.

Duurt dit te lang? Dan zal je medewerker zijn of haar geluk elders zoeken.


 

6. Te Weinig Technologie

 

Waarschijnlijk heb je deze opmerking al wel eens gehoord: ‘ik ben bang dat technologie mijn baan overneemt.’ Hoewel dit geldt voor een deel van de medewerkers, zijn het vaak de goede medewerkers die graag met de nieuwste technologie werken. Deze groep begrijpt de voordelen en probeert van een bedreiging juist een kans te maken.


Het implementeren van nieuwe technologie binnen een bedrijf wordt door de goede medewerkers gezien als een leuke uitdaging en zorgt voor extra motivatie.

 

7. Niet Doorpakken

 

Ken je dat: dat iemand zegt dat hij of zij iets zal doen, maar dit vervolgens niet doet?Vervelend, toch?

Helaas gebeurt dit nog steeds erg veel. Als een bedrijf aan de medewerker belooft om A of B te doen, maar dit vervolgens niet doet zorgt dit voor veel frustratie.

Als dit te vaak gebeurt verliest de medewerker het vertrouwen en zal de medewerker zijn of haar geluk elders zoeken.

 

8. Slechte Mensen Aannemen

 

‘Liever een team van 10 goede medewerkers dan 50 matige’.

 

Één slechte medewerker binnen je bedrijf is in staat om meerdere goede medewerkers uit het bedrijf te krijgen. Andere medewerkers kunnen het gevoel krijgen dat ze klusjes van de slechte medewerkers moeten opruimen. Als dit gebeurt stijgt het frustratieniveau en dit is het begin van het einde.

 

Hetzelfde gebeurt wanneer slechte medewerkers promotie krijgen, terwijl goede medewerkers blijven zitten. Dit creëert een gevoel van onrechtvaardigheid en leidt veelal tot frustratie.

 

9. Geen Gebruik Maken van Creativiteit

 

De beste medewerkers weten beter dan iedereen wat werkt en wat niet, soms zelfs beter dan hun leidinggevenden. Het is dan ook belangrijk dat ideeën van deze medewerkers serieus genomen worden door het management.

 

Als je deze medewerkers de kans geeft om hun ideeën te realiseren bevestigt dit voor de medewerker hoe belangrijk ze zijn voor de organisatie.

 

Als je niet oppast bestaat de kans dat de medewerker met dit idee naar de concurrent stapt.
 

Conclusie

Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen het plezier van de medewerker en het succes van je bedrijf. Uiteindelijk is het vaak niet het werk of het salaris waardoor de medewerker vertrekt. De goede medewerkers vertrekt omdat hij of zij anders behandeld wilt worden.

Hoe goed is jullie organisatie op de hoogte van wat de medewerkers willen? Doe mee aan de Medewerkersdialoog!  

 

 

Vond je dit een interessant artikel? Deel het via LinkedIn of Facebook.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen:

Inc.com. (2017). 7 Reasons the Best Employees Quit, Even When They Like Their Job. [online] Available at: http://www.inc.com/lolly-daskal/7-reasons-the-best-employees-quit-even-when-they-like-their-job.html

Davidson, P. and Davidson, A. (2017). 10 Reasons Your Best Employees Are Looking Elsewhere. [online] ERE Media. Available at: https://www.eremedia.com/tlnt/10-reasons-your-best-employees-are-looking-elsewhere/

Smith, M. and Smith, A. (2017). Why Great Employees Leave Good Jobs. [online] ERE Media. Available at: https://www.eremedia.com/tlnt/why-great-employees-leave-good-jobs/ [Accessed 20 Mar. 2017].

 

SMO