5 Onhandige Regels Waar Je Jouw Beste Medewerkers Mee Wegjaagt

Onhandige regels waar je jouw medewerkers mee weg jaagt

Dat het moeilijk is om goede medewerkers binnen te halen weten we allemaal. Maar deze groep vervolgens binnen houden is nog moeilijker.

Een gebrek aan vooruitgang, te veel overwerk, of een gebrek aan erkenning zijn veelvoorkomende redenen voor medewerkers om een bedrijf te verlaten. Maar wist je dat er een steeds groter wordende groep is die ontslag neemt vanwege het aantal regels binnen een organisatie?

Dit is begrijpelijk als je kijkt naar de volgende stellingen:

1. Meer regels betekent minder passie. Dit zorgt voor minder motivatie.

2. Meer regels betekent minder energie. Dit zorgt voor slechtere resultaten.


Als medewerkers worden geconfronteerd met veel regels, zullen talentvolle krachten als eerste weggaan. Ze hebben veel capaciteiten en komen daarmee makkelijk aan een andere baan.

De groep die overblijft is middelmatig in wat ze doen. Als je overblijft met een middelmatige groep zorgt dit voor een middelmatig bedrijf.

Een simpele manier om dit te voorkomen:

Stop met het maken van onhandige regels.

 

Onhandige regel 1: Het beoordelen van je medewerkers

De meeste organisaties hebben een jaarlijkse beoordeling. Laten we heel eerlijk zijn: dit is in de meeste gevallen verloren tijd. Je meest talentvolle medewerkers verdienen beter dan een lijstje waarop ze beoordeelt worden van 1 tot 5. Om ze vervolgens op een ‘verplichte’ rij te zetten van slecht naar goed werkt niet veel beter. Dit creëert een competitieve sfeer en daarnaast vermindert het de samenwerking binnen je organisatie.

 

Onhandige regel 2: Aanwezigheidsplicht

In de meeste posities hebben goede medewerkers geen regels nodig omtrent hun aanwezigheid. Iedereen weet wat er van hen verwacht wordt, waar ze dat kunnen doen en wanneer iets af moet zijn. Het implementeren van vaste werktijden schiet dus ook niet op. Werkt jouw organisatie met klanten/patiënten die op specifieke tijdstippen een bepaalde actie verlangen? Dan is dit uiteraard een ander verhaal en is hier niets aan te doen.

 

Onhandige regel 3: Goedkeuring

Een gedachte experiment: Stel je voor dat je voor alles in je leven goedkeuring moet vragen. Wil je een pak melk kopen? Eerst even toestemming vragen aan je partner. Wat zou er gebeuren als je dit doet? Inderdaad, helemaal niets. Alles duurt langer, kost meer geld en daarnaast komt het over als een gebrek aan vertrouwen.

 

Onhandige regel 4: Ziekte

Als een gemotiveerde medewerker zich niet goed voelt is het onnodig om een doktersverklaring van hem/haar te eisen. Laat je medewerkers weten dat je van ze verlangt dat ze thuis uitzieken en wens ze beterschap. Het vragen om een doktersverklaring komt gegarandeerd over als een gebrek aan vertrouwen.

 

Onhandige regel 5: Promotie

Veel organisaties werken met de regel dat je ergens 6 maanden moet werken voordat je kans maakt op promotie. Het kan goed dat deze regel vroeger goed werkte, maar we leven in 2017. Gemotiveerde medewerkers die hard en veel werken moeten een doel voor ogen hebben. Als ze de komende 4 maanden geen kans maken op een promotie kan dit hun motivatie verzwakken.

 

Dit waren de 5 onhandige regels die ervoor zorgen dat je beste medewerkers hun baan heroverwegen. Het aanpassen of afschaffen van deze regels vergroot de kans dat je medewerkers willen blijven en ze gemotiveerder zijn dan ooit!

Wil jij jouw medewerkers nog meer motiveren? Neem dan eens een kijkje op de website van de Medewerkersdialoog.

SMO